menu Košík (0)
Brnění
Brnění

Projekt - Brnění

Pro The White Room se Pavla Vachunová rozhodla v kooperativním chápání volné části své tvorby zajít mnohem dále než při svém předchozím projektu Kořeny, neboť tentokrát na výstavu Brnění přizvala tanečníka Lukáše Homolu, s nímž ve spolupráci vytvořila instalaci šitou na míru unikátnímu prostoru bývalé kuchyně. Finalizace instalace předcházela dvacetiminutová performance akcentující pohyb těla a práci s porcelánovou matérií. Profese obou umělců se v tomto vystoupení vyměnily, prolnuly a překryly.
Centrálním jevištěm velmi emotivní podívané se staly dva „bazénky“ s rozředěnou porcelánovou hmotou v roli malířského média, kde Pavla Vachunová a Lukáš Homola rozehráli scénické archetypální dějství: muž a žena, tanečník a vizuální umělkyně, v jednoduchých černobílých šatech klasického střihu, pohybující se v prostředí podivné porcelánové manufaktury. Syrový galerijní prostor The White Roomu podpořily torzální odlitky ženské těla, jež narušily tradiční kulisy dílny/ateliéru s produkty užitého umění.  Finále představení vyústilo v gestickou malbu tekutým porcelánem doplněnou otisky těl aktérů na frontální zeď galerie. Ústřední motiv Brnění – brnění ve smyslu chvění, mravenčení, oscilování či fibrilace; brnění jako příprava na novou transformaci podprahově protékalo celou performance. Závěr improvizuální akce dospěl ke zbavení se dosavadních ochranných štítů a vystoupení ze své komfortní zóny u obou umělců, po kterém následovalo očištění a odstranění sedimentů předchozích vrstev.
Po pohybové a procesuální performance je nyní „zanechána“ svébytná site specific instalace složená z rozličných intermediálních artefaktů doplněná audiovizuálním záznamem celého projektu. Znovu se zde objevuje prvek pracující s principem změn v průběhu času v podobě kapající vody na odlité ženské torzo, jenž se bude v průběhu výstavy pomalu rozpouštět. Tento důraz na procesuálnost jako jsou momenty zastavění – nadechnutí, zpomalení – očištění, a především pak vznik a zánik, chápáno v metaforické rovině tj.- prach si a v prach se obrátíš, jsou typickým rukopisným akcentem provázející tvůrčí aktivity Pavly Vachunové.
Audiovizuální a intermediální koncept Brnění zdařile propojil umělecký potenciál absolventů vysokoškolských uměleckých oborů. Krom již zmíněných aktérů Pavly Vachunové a Lukáše Homoly je třeba uvést umělce pracujícího se zvukem a obrazem Michala Cába, jenž přispěl autorskou zvukovou  stopou, dále je třeba zmínit významný podíl obrazového zachycení kameramanky Adély Márové a v neposlední řadě i vklad architekta výstavy Petra Jakšíka.
Pavle Vachunové se tak podařilo aktivizovat a pro svou myšlenku nadchnout zajímavé umělecké osobnosti, se kterými byla radost na experimentálním projektu Brnění pracovat a nechat sobě i ostatním zažít flow ze společného uměleckého soustředění.

Kurátorka Veronika Marešová

Fotograf Petr Karšulín